Среда
20.09.2017
15:31



























Среда
20.09.2017
15:31



Авторизация

Категории раздела
Обряды [13]
Заговоры [2]
Травник [5]
Поиск
загробный мир книга Соболев Велесов Круг поселение Дикое поле обряд Купало фото Михаил Нечай мольфар Славяне община десятник дружина князь копное право род сотник староста 1984 авиация контроль россия слежение божественная девочка Женщина обычаи традиции археология захоронение новгород АЧС Россельхознадзор свиньи стерильная зона украина чума Донецк арест взятка гривна евро иван пащенко крупная сумма Пащенко Суд чиновник арии Аркаим АРКОНА бус вера Летопись пирамиды руны Русколань дождь жара засуха урожай донбасс Дух легенда поверье рудник существо Уголь шахта шубин весна заклички заклички весны масленица масялна обряды язычество
Онлайн
Наш опрос
Поддерживаете ли Вы самоуправление с Копным Правом?
Всего ответов: 69
Календарь
Праздники славян
Други
Дарисвет
Славянская Библиотека :: Славянское Язычество: славянская культура; искусства и ремёсла, РОДные боги, духи и существа, книги, музыка различных стилей, видео, клипы, календарь, традиционные славянские праздники, Вече.

Рейтинг Славянских Сайтов

Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0






















Каталог статей

Главная » Статьи » Обрядник » Заговоры

Прасвіт замовлянь

Замовляння – найпотаємніший шар української (а ширше –  слов'янської) культури. Цей пласт національної культури особливий у багатьох відношеннях. Він захований у надрах фольклору біля самого його серця, біля самих джерел. Найбільш замкнений для невтаємничених, для профанів та чужинців. Досі вчені-фольклористи нарікають на те, як важко збирати замовляння та заклинання, як неохоче інформанти повідомляють шукані тексти й описують дії, які їх супроводять. Отже, ще й донині - нехай у неясній, "забобонній" підсвідомості - замовляння оберігаються народною культурою від стороннього погляду, чи то буде холодно-аналітичний погляд ученого, чи люто-викривальний - "борця проти пережитків", чи зацікавлений - нашого атеїстичного сучасника. Так бережуть і охороняють лише святині. Замовляння й були протягом багатьох століть серцевинною святинею язичницького світогляду та життєвого укладу.

Замовляння - це молитвослов язичництва. Природно, формуючись століттями (а в найглибинніших символах і структурах - тисячоліттями), "молитвослов" язичництва зазнавав змін. Та все-таки в замовляннях перед нами постає якщо не найархаічніший, то, принаймні, близький до такого шар язичницької свідомості та язичницької культури. Той шар, порівняно з яким не лише "побутовий" ліричний фольклор, не лише героїчний епос, але й сюжети про сотворіння та благоустрій світу, про язичницькі божества, про засновників роду - набагато молодші форми пізнання та відтворення світу. У замовляннях ми занурюємось у першоматерію людської присутності в світі - в те, для чого, мабуть, тільки поети спромоглись знайти місткі формули, назвавши його "пра-сутність".

На те є декілька доказів. Дослідники первісної культури людства показали: що давніша та чи інша культура (або її етап), то частіше зображуються в ній: звір, а не людина; жінка, а не чоловік; мертвий, а не живий. У найдальшій ретроспективі первісна свідомість взагалі більше зосереджується на нелюдському: йдеться про світ духів і тотемних тварин, про знаки природних сил і стихій. Власне кажучи, людське не те що не зображується - воно поглинуте "не-людським", "звіриним", "природним", "космічним". Воно перебуває всередині цього останнього, злите з ним, не мислиться поза ним. Критерій відбору (якщо такий раціональний термін тут доречний) цілком певний: зображується найбільш значиме. А найбільш значиме для стародавніх людей - це найбільш впливове. Могутнє. Повновладне.

Мертвий могутніший від живого: духи предків забезпечують добробут родові своїх живих нащадків, - не навпаки. Звір могутніший від людини: від наявності звіра залежить існування людини, - не навпаки. Жінка могутніша від чоловіка: вона дає відродження та примноження життя; роль чоловіка довгий час або не усвідомлюється зовсім, або вважається супутньою, другорядною. Нарешті, мертвий, звір, жінка ближчі до природних першопочатків: мертвий - тому що він "повернувся в землю, ліс, небо (варіанти змінювались); звір або птах - тому що вони одвічно там живуть; жінка - тому що її біоцикли наочно збігаються з "місячним", місяцевим космічним ритмом, і тому, що саме вона не менш наочно носить в собі й "повертає" у світ живих - живе життя, дитину.

У замовляннях діє та сама закономірність. До мертвих, до звірів, птахів, рослин, місяця, до жіночих істот у замовляннях звертаються частіше, ніж до їхніх антиподів.

Пізніша християнська або точніше двовірна свідомість пояснить цю особливість по-своєму. Замовляння - це магія, а магія - це звертання до темних сил, до "нечисті". Природно, такому звертанню більше личить ніч - час доби, коли такі сили є панівними.

Насправді ж це мотивування переставляє місцями причину і наслідок, явища більш ранні - й пізні.

Аж ніяк не споконвіку водяники та лісовики, домовики та польові мавки сприймалися як сила зла, бісівська. У бісовщину ці втілення природних начал, цих володарів стихій заслало християнство. У глибині язичницького мислення вони ще не "спеціалізуються" ні на злі, ні на добрі: вони різні, мінливі, амбівалентні. Можуть допомогти людині, можуть і нашкодити: все залежить від їхньої прихильності. А вона, в свою чергу, залежить від правильної поведінки людини в космічному діалозі з "не-людським". Отже, для язичника нема ніякого резону у приуроченні замовлянь саме до ночі за принципом "поганого", "небезпечного" часу - а проте саме до ночі вони все-таки приурочені.

От декілька прикладів замовлянь, які збереглися в первісному вигляді до нашого часу.

Ранішні замовляння молодої дівчини:

"Сонечко, ясне, красне, освіщаєш гори і долини і високії могили, освіти моє личко, щоб моє личко було ясне, красне - як сонечко."

Вечірнє замовляння молодої дівчини:

"Зорі, зірниці, єсть вас на небі три рідні сестриці, четверта (ім'я дівчини). Ідіть ви, зберіть красу, покладіть на (ім'я дівчини). Як ви ясні, красні межи зірками, щоби була така красна межи дівками."
Категория: Заговоры | Добавил: Радомира (04.11.2009)
Просмотров: 1694 | Рейтинг: 2.5/2
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *: